תקנות ניירות ערך מסדירות את הדרך בה כאשר ניירות ערך מוצעים לציבור, למשקיעים יש מושג ברור עליהן. המדריך השלם לתקנות ניירות ערך. מהו נייר ערך ואילו סוגי ניירות ערך קיימים?

תקנות ניירות ערך – מה זה בכלל?

התקנות נועדו לוודא כי כאשר ניירות ערך מוצעים לציבור למשקיע הפוטנציאלי יהיה מידע ברור והכרחי על טיב ניירות הערך ועד כמה ריבית מייצגת נייר ערך מסוים.

מדובר בתקנות שנועדו להסדיר את המידע שחברות צריכות לספק בעת הצעת ניירות ערך בהנפקה לציבור. זאת על מנת לייצר שוק ניירות ערך מקצועי המבוסס על מידע אמין של החברות והגופים בהם נסחרים ניירות ערך.

בתקנות גם מופיע כי בכל מקרה בו מישהו מנסה לרכוש יותר מ -5 אחוזים מניירות הערך של החברה יש לחשוף את המידע על מנת לאפשר למשקיעים לקבל החלטות מושכלות לגבי ניירות הערך.

מהו נייר ערך ואילו סוגי ניירות ערך קיימים?

נייר ערך הוא נכס פיננסי סחיר המחזיק ערך כספי כלשהו. נכסים אלו הם ההשקעות הפופולריות ביותר בעולם. שני הסוגים העיקריים של ניירות ערך הם מניות ואיגרות חוב. תקנות ניירות הערך משתנות בהתאם למדינה, אבל לכולם יש דבר אחד במשותף: הם מבטיחים שהמשקיעים מוגנים מפני הונאה ושהכסף שלהם בטוח.

ניתן לקנות ולמכור ניירות ערך בצורה של מניות דרך בורסה, שהיא שוק שבו קונים ומוכרים נפגשים כדי לקנות או למכור ניירות ערך. בארצות הברית, בורסות פופולריות רבות מוסדרות על ידי הרשות לניירות ערך (SEC) כמה סוגים אחרים של ניירות ערך כוללים נדל"ן, מתכות יקרות, מניות וכו'.ICOs (Initial Coin Offerings) הם סוג של אבטחת השקעה, שהיא דרך פופולרית יותר ויותר עבור חברות לגייס כסף. ולנהל את העסק שלהם.

ניירות ערך נפוצים:

איגרות חוב:
אלו הלוואות שממשלות וחברות הנפיקו על מנת לגייס כסף לפרויקטים או פעילויות. לדוגמה, ממשלת ארה"ב מדפיסה אג"ח שבהן הם משתמשים כדי לממן את הגירעונות התקציביים שלהם. בתמורה לתשלום ריבית, משקיעים קונים איגרות חוב אלו וזוכים בתביעה על הכנסה עתידית מהפרויקט או הפעילות שהם מספקים מימון.

מניות:
הן צורת השקעה המייצגת בעלות בחברה. הם קיימים בשתי צורות – מניות רגילות ומניות בכורה. מניות רגילות מעניקות לאנשים את הזכות להצביע על החלטות החברה ולקבל דיבידנדים מרווחי החברה, בעוד למניות בכורה אין זכויות הצבעה אך יש להן תשלומי דיבידנד גבוהים יותר.

ישנם סוגים רבים ושונים של מניות, כולל מניות A, מניות B, מניות C וכן הלאה. בשוק המניות, מניות מתייחסות למניות או הון בחברה. לדוגמה, אם משקיע רוכש מניה אחת של חברה מסוימת, הוא או היא יהיו הבעלים של מניה בודדת של אפל עם זכויות הצבעה (מניה רגילה) וגם יקבל דיבידנדים מהרווחים שלה.

מצד שני, אם משקיע ירכוש 10 מניות של חברה בע"מ, הוא יחזיק בעשר מניות ללא זכויות הצבעה וגם יקבל דיבידנדים מרווחיה. בארה"ב, מניות מחויבות להיות רשומות ב-SEC ונסחרות בבורסה, כגון בורסת ניו יורק או נאסד"ק.

חוק ניירות הערך

חוק ניירות הערך הפדרלי הראשון – חוק ניירות ערך פדרלי משנת 1933 – הסדיר את ההנפקה והמכירה של ניירות ערך במסחר בין מדינות, הצעות אסורות או מכירת ניירות ערך שלא נרשמו ברשות ניירות ערך ודרשו חשיפת מידע מסוים לניירות ערך פוטנציאליים. חוק ניירות ערך והחלפה משנת 1934 שונה מחוק 1933 בכך שהוא דורש גילוי תקופתי של ה- SEC של מידע למנפיקים ובעלי מניות על מנת להגן על המשקיעים כאשר חברות יוצאות לציבור.

הרציונל החוקתי הינו לאפשר גילוי מידע מלא למשקיעים הפוטנציאליים. רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) לדוגמא מגנה באמצעות החקיקה על המשקיעים מפני מניפולטיביות בשוק ניירות הערך ואף מייצרת פיקוח זאת באמצעות התקנות והכללים לניירות ערך.

הרשות לניירות ערך בישראל

המדובר בגוף סטטוטורי רשמי במדינת ישראל האחראי על שמירת עניינו של ציבור המשקיעים בניירות ערך. הרשות פועלת על פי חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. יו"ר הרשות וחבריה מתמנים בידי שר האוצר. מקצת מן החברים ממונים מקרב הציבור ומקצתם מקרב עובדי המדינה. הרשות מעסיקה רואי חשבון, משפטנים, כלכלנים ועובדי מנהל.מאז 2018 עומדת בראש הראשות ענת גואטה.

תפקידי הרשות לניירות ערך

 

1.מתן היתר לפרסום תשקיפים
2.הסדרת הפעילות של ענף קרנות הנאמנות ופיקוח עליו.
3.מעקב אחר דוחות שוטפים שכל תאגיד חייב להגיש
4.מעקב אחר מפרטים של הצעות רכש
5.פיקוח על ניהולה התקין וההוגן של הבורסה לניירות ערך
6.
רישוי
7.עריכת חקירות בעבירות על חוק ניירות ערך

ממה כדאי להיזהר ואיך במסחר בניירות ערך?

עסקאות לא חוקיות או הונאה בניירות ערך מהוות בעיה גדולה עבור צרכנים ועסקים. הדבר החשוב ביותר לעשות הוא להיות מודע לסיכונים, לחנך את עצמו על ההונאות וההונאות הנפוצות, ולקיים כמה פרוטוקולים.

ישנן דרכים רבות להגן על עצמך מפני עסקאות לא חוקיות או הונאה בניירות ערך. דרך אחת היא להיות מודע לאופן שבו ההונאות הללו פועלות ואיך הן נראות. דרך נוספת תהיה לחנך את עצמך כיצד הם יכולים להימנע מהונאות אלה על ידי יישום פרוטוקולים מסוימים בחיי היומיום שלהם.

כשמישהו מנסה למכור לך מניה, ייתכן שהוא לא תמיד יודע על סיכוני ההשקעה. ודא תמיד שאתה מבין היטב למה אתה נכנס לפני שאתה מקבל החלטות פיננסיות כלשהן. הנה כמה דרכים להגן על עצמך:
דע את דרישות הרישום עבור המדינה שלך.
שאל שאלות: מי עוד הבעלים של החברה? מהי אסטרטגיית ההשקעה שלהם? למה הם בטוחים בשוק הזה?
בדקו האם לאדם יש רישיון מתווך-עוסק? אם לא, זה לא חוקי עבורם למכור ניירות ערך.
השתמש בצד שלישי כדי לוודא שהאדם שמוכר לך מניות הוא לגיטימי
קרא את התשקיף לפני השקעה במניות
הכירו את ההונאות הנפוצות וכיצד הן פועלות
דע כיצד נראים סוגים אלה של עסקאות

לקישור לתקנות ניירות ערך לחץ כאן 

תקנות ניירות ערך
תקנות ניירות ערך המדריך למשקיע צילום אילוסטרציה Pixbay

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *